fbpx

Terms & Conditions

Retur, ångerrätt och garanti

Om du inte är 100 % nöjd med ditt köp kan du enkelt skicka tillbaka varan till oss och få pengarna tillbaka. Du har ångerrätt i 14 dagar från den dag du mottar din produkt och öppet köp i 365 dagar.
OBS! Om du har mottagit en skadad produkt ska du inte skicka den retur. Kontakta i stället kundservice för att göra en reklamation. Läs mer nedan om vad som gäller för reklamationer.
Alla Varor som returneras ska vara i samma skick som de var i vid leveransen till dig. Detta innebär att Varorna inte får ha skadats eller på något sätt använts, inklusive tvättats eller burits för annat ändamål än att prova Varan, och att all märkning och alla lappar är intakta. Varan ska skickas väl emballerad, i gott skick och i originalkartong. Du ansvarar för Varans skick efter det att du har mottagit Varan, samt under returen. Ditt ansvar upphör när vi har mottagit returen. Du ska alltid spara inlämningskvitto på returen till dess returen är registrerad och återbetalning har skett.
Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten

Så returnerar du en vara

Returnera en vara genom att följa dessa steg:
  1. Lägg tillbaka varan du vill returnera i dess originalförpackning. Försegla paketet noggrant.
  2. Kontakt kundtjänst för att få mejl med retursedel sedan klistra retursedeln på paketet.
  3. Lämna in paketet på ett Bring-ombud. Spara kvittot som returbevis.
Du får pengarna tillbaka senast 14 dagar efter att vi har mottagit paketet.
Nedan avgifter tas ut vid retur:
  • Övrigt smått och mellanstort gods (paket med vikt under 20 kg) – 79 kr
  • Skrymmande gods (paket med vikt över 20 kg) – 199 kr
  • Övrigt gods (varor som levererats på pall) – 299 kr
Det är du som kund som har ansvaret för att dina returvaror kommer till oss. Notera därför paketets kolli-ID när du skickar paketet från ditt ombud, och be om ett kvitto om du inte får ett.
Returfraktkostnaden dras av automatiskt från ditt återbetalningsbelopp. Om du ångrar ditt köp och önskar returnera hela din order ska du kontakta kundservice inom 14 dagar efter du har mottagit din order och meddela att du önskar ångra ditt köp. Vid detta tillfälle får du även fraktkostnaden du betalade vid köptillfället återbetalad. Detta gäller endast om du har valt det billigaste leveranssättet vid köptillfället. Om du returnerar delar av din order, eller inte kontaktar oss förrän efter 14 dagar, återbetalas fraktkostnaden inte. Returfraktkostnaden måste alltid betalas om du gör en retur, detta gäller även om du ångrar ditt köp. Har du en obetald faktura för din order är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum. Det gör du på Klarna.se eller genom att ringa 08-120 120 10.
Om produkten är skadad, om du inte har fått din retursedel eller om du har några andra frågor, kan du alltid kontakta oss via vårt kontaktformulär.

Så byter du en vara

Om du önskar byta din vara till en annan storlek, färg eller modell ska du returnera varan enligt instruktionerna ovan och lägga en ny beställning på den vara du önskar. När vi har hanterat din retur får du pengarna tillbaka minus returfrakt. Se ovan för returvillkor och priser på returfrakt.
Om du vid köptillfället har använt en rabattkod, mängdrabatt eller liknande, måste du kontakta kundservice för att få ersättning så att du kan beställa på nytt.

14 dagars ångerrätt

När du handlar på Famjam har du rätt att öppna och testa din produkt. Ångerrätten gäller inte för hygienprodukter. En avgift kan dras av från din återbetalning om produkten returneras i försämrat skick, läs mer nedan. Om du ångrar ditt köp kan du returnera produkten och få pengarna tillbaka. Du har ångerrätt i 14 dagar och ångerfristen gäller från den dag du mottar din produkt.
Hygienprodukter Ångerrätten omfattar inte produkter som inte kan säljas igen av hälso- eller hygienskäl.
Vid saknad eller förstörd originalkartong sker en värdeminskning som bedöms från fall till fall.

Produkter i försämrat skick

Om produkten har använts mer än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktioner förbehåller vi oss rätten att göra ett prisavdrag motsvarande värdeminskningen som uppstått i samband med hanteringen. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Produkten behöver alltså returneras i samma skick som den mottogs. Om produkten inte kan returneras i ett oförändrat skick behöver du omgående kontakta Kundservice som bedömer om en retur kan göras. Om produktens originalkartong är saknad eller skadad sker en värdeminskning som bedöms från fall till fall.

365 dagars returrätt

När du handlar hos Famjam har du rätt att returnera en oöppnad produkt inom 365 dagar och få produkten återbetald, minus returkostnad.
Du har alltså rätt att skicka tillbaka en vara upp till 365 dagar efter ditt köp, så länge produkten inte är skadad och ligger i oöppnad originalförpackning. Produkter utan förpackning kan också returneras inom 365 dagar så länge alla etiketter, klistermärken, o.s.v. är intakta och fortfarande sitter fast på produkten. Varan måste returneras i samma skick som du fått den och får inte ha använts.

Reklamation av trasiga varor

När du handlar hos Famjam har du 1 års garanti på alla produkter, och 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.
Om du vill göra en reklamation, vänligen kontakta vår kundservice. Vi kommer att be dig att skicka en beskrivning av produktens fel och bildmaterial som tydligt bevisar felet, så att vi kan hjälpa dig vidare i processen.
Produktgarantin omfattar endast tillverkningsfel som fanns när du fick produkten. Ursprungliga fel måste kunna uppvisas för och bekräftas av Famjam. Beroende på situationen kan du erbjudas en kostnadsfri reparation, ny produkt eller reducering av originalpriset. Produktgarantin gäller inte om vi inte kan hitta felet hos produkten, eller om du själv har orsakat skadorna.

Prisgaranti

Handla med prisgaranti och ha råd med mer roligt med familjen! Vi arbetar aktivt för att du ska kunna handla till låga priser på Famjam. Om du hittar en produkt billigare i en annan butik, eller på vår egen hemsida, matchar vi givetvis priset.
Prisgaranti mot konkurrenter:
  • Prisgarantin gäller för produkter i alla fysiska butiker och onlinebutiker registrerade i Sverige.
  • Du kan ansöka om prisgaranti innan du har lagt din beställning eller upp till 7 dagar efter att du har genomfört ditt köp.
  • Priset på produkten du jämför mot måste vara giltigt dagen du skickar in ansökningen eller inom 7 dagar efter datumet då du har genomfört ditt köp.
  • Vissa varumärken och produkter säljs exklusivt hos Famjam – se nästa punkt för prisgaranti på vår egen hemsida.
Prisgaranti mot Famjam.se
  • Prisgarantin gäller även på Famjams hemsida, vi betalar gärna mellanskillnaden om vi har sänkt priset på produkten efter att du har genomfört ditt köp.
  • Prisgarantin är giltig om priset på ditt köp sänks på vår hemsida upp till 7 dagar från den dag du gjorde beställningen.

Krav på prisgaranti

Innan du ansöker om prisgaranti ber vi dig kontrollera så att produkten, priset och butiken uppfyller följande krav:
  • Priset (inklusive frakt, avgifter, moms och dylikt) ska vara lägre i den andra butiken än hos oss.
  • Vår produkt ska vara exakt likadan (märke, typ, modellår och specifikationer) som produkten i den butik du jämför med.
  • Produkten ska vara i lager hos butiken du jämför med. De måste kunna leverera produkten omedelbart när Famjam kontrollerar informationen.
  • Produkten ska vara ny och får inte ha använts som utställningsexemplar eller liknande.
  • Prisgarantin gäller inte vid konkursförsäljning, stängningar eller andra fall där du inte erbjuds garanti eller reklamationsrätt efter ditt köp.
  • Prisgarantin gäller inte med personliga rabatter som man exempelvis får genom att vara medlem i en klubb eller grupp alternativt genom att agera på ett speciellt sätt på Facebook eller andra medier.
  • Prisgarantin gäller endast vid inköp av produkter för privat bruk, inte för återförsäljning. Famjam förbehåller sig rätten att begränsa prisgarantin till ett exemplar av varje produkt per kund.

Så får du prisgaranti

Kontakta vår kundservice via kontaktformuläret för att vi ska behandla din ansökan om prisgaranti. Innan du skickar meddelandet ber vi dig dubbelkolla så att alla krav är uppfyllda och att bifoga dokumentationen som ombeds nedan.
Dokumentation från alla onlinebutik (även Famjam.se):
  • Skärmdump som visar datum, produkt och pris.
  • Direktlänk till produkten från butiken där du har hittat den till ett billigare pris.
  • Beräkning av det totala priset (inklusive fraktkostnader, moms, avgifter med mera) som visar på att produkten totalt sett är billigare i butiken än hos oss.
Dokumentation från fysisk butik:
  • Kopia av annons, tidskrift eller liknande som visar produktens pris och giltighet.
  • Butikens kontaktuppgifter så att vi kan bekräfta din information.
Mellanskillnaden för produkten betalas till ditt konto inom 14 dagar från det att vi har mottagit och godkänt fallet för prisgaranti.
Close My Cart
Close Wishlist
Close
Close
Categories